دوربین مداربسته 360 درجه

با یک مقاله دیگر در مورد نصب دوربین مداربسته و اطلاعات درباره انواع دوربین مداربسته این بار در این مقاله سعی شده که دوربین مداربسته 360 درجه  را معرفی نماییم . در عکاسی ، یک دوربین تمام نما را همه  "omni می شناسند ، همچنین به این نوع دوربین مداربسته شناخته شده دوربین مداربسته 360 درجه ، دوربینی است که یک میدان دید با پوشش  دهی بالا دارد تقریبا کل کره و یا حداقل یک دایره کامل در سطح افقی . دوربین های مداربسته 360 درجه عکس هایی که به دید میدانی دارند را پوشش می دهد . مانند عکسهای پانوراما و تصاویر رباتیک که مهم هستند.

یک دوربین به طور معمول دارای یک میدان دید است که از چند درجه تا حداکثر 180 درجه متغیر است. این بدان معناست که حداکثر نوری را که از طریق نیمکره بر روی کانون دوربین قرار دارد ضبط می کند. در مقابل ، یک دوربین همه جهته ایده آل نور را از هر جهتی که به نقطه کانونی سقوط می کند ، گرفته و یک کره کامل را پوشش می دهد. با این حال ، در عمل ، اکثر دوربین های مداربسته 360 درجه تقریباً کره کامل را پوشش می دهند و بسیاری از دوربین هایی مداربسته 360 درجه فقط تقریباً یک نیمکره یا 360 درجه کامل در امتداد  یک خط  را پوشش می دهند ، اما به استثنای بالا و پایین . در صورتی که آنها کره کامل را تحت پوشش خود قرار دهند ، اگر پرتوهای نور گرفته شده دقیقاً در یک نقطه کانونی تلاقی نمی کنند.

برای تولید تصاویر 360 درجه می توان از تکنیک های مختلفی استفاده کرد.

دوربین های مداربسته 360 درجه یک لنز

دوربین های مداربسته 360 ایی  که با لنز چشم ماهی کار می کنند. لنز ، زاویه عکس را خم می کند تا شعاع بیشتری از سوژه انتخاب شده را بگیرد. با این تکنیک نمی توان یک عکس 360 درجه کامل گرفت زیرا همیشه پشت لنز یک زاویه مرده وجود دارد.

دوربین های مداربسته 360  با دو لنز (Dual Fisheye)

دوربین های مداربسته 360 با دو لنز معمولاً متداول ترین نوع هستند ، زیرا می توانند یک زاویه 360 درجه کامل را با دو لنز روبروی یکدیگر قرار دهند. یک دوربین با زاویه کمی بیش از 180 درجه ، مثلاً 220 درجه ، عکس و فیلم می گیرد. سپس این موارد با استفاده از نرم افزار به جسمی 360 درجه تبدیل می شوند. مشکلات اغلب ناشی از خطاهای دوخت است (دوخت تصویر و یا دوخت عکس فرآیند ترکیب متعدد است) . این بدان معنی است که ترکیبی نادرست از تصاویر می تواند منجر به ایجاد لبه ناخالص شود که برداشتن آن دشوار یا غیرممکن است.

دوربین های مداربسته 360  با بیش از دو لنز

بسته به نوع کاربرد ، تولیدکنندگان از بیش از دو لنز دوربین برای تولید تصاویر استفاده می کنند. یکی از اولین دوربین ها دوربین پرتاب ،  Panono  بود . این دوربین 36 دوربین دارد که در صورت پرتاب دوربین به هوا همزمان در بالاترین نقطه تحریک می شوند. هرچه تعداد لنزها در دوربین نصب شود ، ترکیب تصاویر جداگانه برای نرم افزار دشوارتر خواهد بود ، با این وجود ، مشکلات دوخت احتمالی با دوخت خوب کمتر است.

سکوهای دوربین های مداربسته 360  

دکل های دوربین بیشتر برای اتصال 6 اکشن اکام معمولی استفاده می شود. GoPro یکی از اولین دکل های دوربین را تولید کرده است. آنها در نسخه های مختلف موجود هستند و چندین دوربین منفرد را به هم متصل می کنند،  دوربین ها در این مکعب قرار می گیرند و محیط اطراف را از هر جهت ضبط می کنند.

دوربین های مداربسته 360  مبتنی بر موزاییک

اگر چندین دوربین "معمولی" در یک شبکه ترکیب شوند ، یکی از دوربین های مبتنی بر موزاییک صحبت می کند. هر کدام از این دوربین ها منطقه کوچکی از محیط را ثبت می کنند. سپس تصاویر منفرد مانند سنگ های موزاییکی به یکدیگر متصل می شوند و یک تصویر کلی جهت دار را تشکیل می دهند. تعداد دوربین های مورد استفاده به فاصله کانونی لنزهای استفاده شده بستگی دارد. هرچه فاصله کانونی کمتر باشد ، زاویه دید بزرگتر و دوربین کمتری مورد نیاز است

دوربین های مداربسته 360  پانوراما

ویکردهای سنتی عکاسی پانوراما عمدتاً شامل دوخت عکس هایی است که به طور جداگانه در یک تصویر واحد و پیوسته گرفته می شوند. با این حال ، دوخت تصاویر از نظر محاسباتی فشرده است (به عنوان مثال با استفاده از الگوریتم تکرار شونده RANSAC ، که معمولاً برای حل مسئله مکاتبه استفاده می شود ) ، و بسته به کیفیت و قوام عکسهای استفاده شده ، تصویر حاصل ممکن است دارای کمبودهایی باشد که کیفیت تصویر حاصل را مختل کند. در مقابل ، از یک دوربین مداربسته 360  می توان برای ایجاد هنر پانوراما در زمان واقعی و بدون نیاز به پردازش پست استفاده کرد و به طور معمول محصولات با کیفیت بسیار بهتری ارائه می دهد.

دوربین های مداربسته 360  در کنار رباتیک و بینایی رایانه ای

در رباتیک ، دوربینهای چند جهته غالباً برای کیلومترشمار بصری و برای حل مشکلات بصری سازی و نقشه برداری همزمان (SLAM) بصری استفاده می شوند،  به دلیل توانایی آن در گرفتن نمای 360 درجه ، می توان نتایج بهتری را برای جریان نوری و انتخاب ویژگی و تطبیق آن بدست آورد .

معرفی شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته 360

موارد استفاده از دوربین های مداربسته 360  همچنین شامل بازسازی سه بعدی  و نظارت است ، درصورتی که پوشش یک میدان دید بزرگتر تا حد ممکن مهم باشدبرای مثال: میزگرد میز مایکروسافت در سال 2007 برای کنفرانس ویدیویی معرفی شد ، جایی که همه شرکت کنندگان در یک مکان می توانند در یک تصویر باشند.چندین پیاده سازی دوربین های مداربسته 360  وجود دارد از جمله پیکربندی های لنز fisheye با دو (2 لنز) ، دوربین هایی با بیش از 30 لنز جداگانه. کمپانی هایی هستند که شبانه به وجود می ایند که نمونه های اولیه را تولید کرده و "پشتیبانی را در Kickstarter جمع آوری می کنند و سپس به کاربران چیزی تحویل نمی دهند

بهترین سازندگان دوربین های 360 درجه که در حال حاضر  در تولید صنعت دوربین های مداربسته 360   جز تولید کنندگان برتر این تکنولوژی هستند از این قرار هستند:

  • Insta360
  • Gear360
  • GoPro
  • MadV
  • Vuze ]
  • پانونو
  • کانادائو
  • Z-CAM

حال تصمیم با شما است که کدام دوربین مداربسته را نصب کنید، اگر باز مردد در نصب دوربین مداربسته می باشید این مقاله را 10 دلیل نصب دوربین مداربسته را مطالعه کنید و درصورت نیاز به مشاوره میتوانید با ما  تماس بگیرید و از  گارانتی 24 ماه فرادید و 5 سال خدمات پس از فروش پویا الکترونیک فرادید بهره مند شوید.