تکنولوژی دوربین های مداربسته اسپید دام

در گذشته یکی از مشکلات دوربین مداربسته این بود که تصویرثابتی داشتند و قابلیت حرکت به اطراف خود را نداشتند.برای رفع این موضوع شرکت های مربوط دوربین هایی را ارائه دادند که قابلیت گردش 360 درجه بالا و پایین و زوم اپتیکال را دارند که به آن ها دوربین مداربسته اسپید دام نامگذاری کردند که به آن PTZ یا گردان هم می گویند.این دوربین های مداربسته با گذر زمان پیشرفت چشمگیری هم داشتند.می خواهیم با این دوربین تخصصی آشنا شویم.

نحوه ی کارکردن دوربین اسپید دام

در ساخت این دوربین ها از قطعه ی مکانیکی استفاده شده که به دوربین و لنز قابلیت حرکت می دهند.حرکت های این دوربین به صورت گردش به دور (paning) بالا و پایین (tiliting) و بزرگنمایی از طریق زوم اپتیکال (zooming)است.به همین خاطر به دوربین های اسپیددام PTZهم می گویند.

تغیرات دوربین های مداربسته اسپید دام 

در سال های اخیر دوربین های مداربسته اسپید دام دارای تغیراتی در راستای مجهز شدن امکانات قابل توجه ای شده است.تعقیب سوژه ی متحرک ،وایر(شیشه پاک کن)صدای دو طرفه و ...

عنواع حرکت های دوربین اسپیددام

گردش به دور(pan):دوربین های اسپیددام قابلیت گردش به دور یا همان 360درجه را دارند.

بالا و پایین(tilt):دوربین های اسپیددام قابلیت گردش بالا و پایین را دارند زاویه ی گردش بالا و پایین دوربین ها متفاوت است اما اغلب دارای زاویه 180درجه حرکت بالا و پایین می باشند.

بزرگنمایی(zoom):دوربین های اسپیددام دارای قابلیت بزرگنمایی اپتیکال هستند.داشتن این قابلیت برای دوربین مداربسته به گونه ای است که از طریق جابجایی لنز و فوکوس اتوماتیک تصاویر را بزرگنمایی نموده .واحد سنجش زوم و یا بزرگنمایی دردوربین های اسپیددام با بزرگنمایی اپتیکال X0 می باشد،هرچه  مقدار عدد X بیشتر باشد میزان زوم بیشتر می شود.

حالت اتوماتیک دوربین مداربسته ی اسپیددام (ptz)

دوربین های مداربسته اسپیددام قابلیت برنامه ریزی دارند.یعنی می توانیم برای آن برنامه ای تعریف کنیم و بر اساس آن فعالیت کند.برای مثال 3 نقطه را مشخص می کنیم یکی 6 ثانیه یکی 4 ثانیه و دیگری 2 ثانیه روی آن منطقه زوم باشد.به این برنامه presset می گویند.همینطور می توان دوربین را در حالت گردش به بالا و پایین تنظیم کرد و بر این اساس حرکت خواهد کرد.

مزایا دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین مداربسته ی اسپیددام با توجه به داشتن قابلیت برنامه ریزی می تواند نظارت دقیق و هدفمند بر مکان داشته باشد و با توجه به اتفاق  واکنش نشان دهد.با توجه به قابلیت زوم و تشخیص جنس قادرخواهدبود آلارمی را فعال کندیا تا مدت زمانی حرکات جسم را تحت نظر داشته باشد.

معایب دوربین مداربسته اسپیددام

هنگامی که اتفاقی در حال رخ دادن است اگر سوژه روبروی دید دوربین مداربسته نباشد نمی تواند آن را ثبت کند، برای رفع این مشکل باید از چنددوربین مداربسته همزمان استفاده شود.

دوربین های اسپید دام تحت شبکه و آنالوگ

دوربین های مداربسته ی آنالوگ (XVI،ANALOG،TVI،AHD،CVI)دارای حداقل درگاه تصویر،درگاه برق ودرگاه RS485است.که برای هرکدام باید کابلی کشیده شود.

خروجی تصویر:یک کابل کواکسیال از این خروجی تا دستگاه استذالون وصل خواهد شد.این خروجی وظیفه ی انتقال تصویر از دوربین های مداربسته به دستگاه استندول را دارد.

ورودی برق:با توجه به دوربین مداربسته ورودی برای تغذیه دوربین است.دوربین های اسپیددام دارای LEDهای بیشتری هستندکه باید برق کافی برای به راه انداختن موتور مکانیکی خود داشته باشد پس باید در انتخاب آدابتور تغذیه انتخاب درستی داشته باشید.

دوربین مداربسته تحت شبکه

این دوربین ها در صورتی که از تکنولوژی POE پشتیبانی کنند لازم است یک کابل شبکه تا منبع POE(سوئیچ یا NVR) نصب می شود.تمامی ورودی خروجی ها مانند کنترل کننده ی حرکتی،تصویری،تغذیه،آلارم و ... از طریق همان کابل منتقل خواهد شد.
 

دوربین مداربسته ی اسپید دام را می توان به یک نگهبان تشبیه کردکه این نگهبان می تواند اشیاء متحرک را تعقیب کند.دوربین های اسپیددام بسیار کاربردی هستند.یادتان باشد اگر می خواهید نگهبانی در محل خود داشته باشید دوربین مداربسته ای که انتخاب می کنید باید دارای قابلیت تعقیب کننده باشد.